
Digitaidot tutuksi kurssi Elämän Eliksiiri ry:ssä syksy 2024
5. Osio: Kurssipäivällä esiin nousseiden kysymysten käsittely: Tietoturva ja tiedonhaku verkosta (1.10.2024)
Sisällysluettelo
1. Tietoturva-asiat huomioon Internetissä asioidessa
1.1. Puhelimen tietoturvariskit ja miten niihin voi varautua
1.1.1. Sovelluksiin liittyvät tietoturvariskit
1.1.2. Puhelimen haavoittuvuudet
1.1.3. Puhelimen häviäminen tai rikkoutuminen
2. Tietoturvaan liittyviä yleisohjeita
2.1.1. Kalasteluviestit- ja sivustot
2.1.3. Kaupankäynti Internetissä
3.3. Ulkopuoliset verkot ja yhteiskäytössä olevat laitteet
4.1. Ruoka-apu.fi palvelun käyttö
5. Vinkkejä ja huomioitavaa aiheeseen liittyen
Tällä viimeisellä Digitaidot tutuksi -kurssiosiolla käsittelemme kurssin aikana esiin nousseita kysymyksiä. Eniten ihmisiä on huolettanut älykännykkään sekä tietoverkkoihin liittyvät tietoturvariskit. Käsittelemme aluksi näitä tietoturva-asioita ja lopuksi hieman tiedonhakuun liittyviä asioita. Lopusta löydät lisäksi muutamia linkkejä, joista voit syventää tietojasi sekä jatkaa digitaitojen opiskelua itsenäisesti.
1. Tietoturva-asiat huomioon Internetissä asioidessa
Internet tarjoaa paitsi paljon erilaisia mahdollisuuksia, mutta sen käyttöön sisältyy myös monia riskejä. Näihin riskeihin voi ja kannattaa kuitenkin varautua ja näin pienentää mahdollisuutta joutua rikosten kohteeksi.
1.1. Puhelimen tietoturvariskit ja miten niihin voi varautua
Vanhanmalliset kännykät eivät juurikaan sisällä tietoverkkoon liittyviä tietoturvariskejä, koska ne eivät ole yhteydessä Internettiin. Suurin riski niissä on se, että puhelin katoaa tai varastetaan ja puhelimeen tallennetut tiedot (yhteystiedot yms.) häviävät.
Sen sijaan älykännykät on suunniteltu toimimaan yhteydessä Internettiin. Tästä johtuen ne on kehitetty niin, että ne on jo kehitysvaiheessa rakennettu mahdollisimman tietoturvallisiksi käyttää. Voit omalla toiminnallasi kuitenkin vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka tietoturvallista oman älylaitteesi käyttö on. Seuraavassa on listattu joitain hyväksi koettuja ohjeita, millä tavoin voit varautua Internetin kautta leviäviin uhkiin.
1.1.1. Sovelluksiin liittyvät tietoturvariskit
- Lataa sovelluksia vain luotetuista lähteistä: Apple store (Apple) ja Google play (Android). Näin pienennät haittohjelmien mahdollisuutta merkittävästi, koska Apple store sekä Google play jo itse tarkistavat sovelluksia ja tarvittaessa poistavat valikoimasta haitalliseksi havaittuja sovelluksia. Ladatessasi sovelluksia älylaitteellesi suosi sovelluksia, joilla on paljon latausketoa sekä arvosteluja.
- Päivitä sovellukset aina uusimpaan versioon, koska päivitykset mm. korjaavat havaittuja virheitä ja tietoturva-aukkoja. Valitse laitteesi asetuksista automaattiset päivitykset päälle, niin sinun ei tarvitse itse huolehtia sovellusten päivittämisestä. Automaattiset päivitykset on usein oletuksena päällä uudessa puhelimessa, mutta voit tarkistaa sen ja muuttaa valintaa seuraavia ohjeita seuraamalla (Android puhelin):
→ Avaa Google Play Kauppa -sovellus
-
Napauta oikeassa yläkulmassa olevaa profiilikuvaketta.
-
Valitse Asetukset → Verkkoasetukset → päivitä sovellukset automaattisesti.
-
Valitse vaihtoehto:
-
Missä tahansa verkossa: Sovellukset päivitetään joko Wi-Fi- tai mobiiliverkon kautta.
-
Vain Wi-Fi-verkossa: Sovellukset päivitetään vain, kun olet yhteydessä Wi-Fi-verkkoon.
-
- Tarkista sovellusten käyttöoikeudet (Android: asetukset / sovellukset / sieltä kolme pistettä → käyttöoikeuksien hallinta). Myönnä sovelluksille vain ne käyttöoikedet, joita sovellus oikeasti tarvii sinun käytössäsi.
- Käytä eri salasanaa eri sovelluksissa ja laitteissa. Käytä riittävän vahvoja salasanoja. Ota tarvittaessa avuksesi salasanojen hallintaan tarkoitettu ohjelma, jolla voit luoda yksilöllisiä, riittävän vahvoja salasanoja eri laitteisiin ja sovelluksiin. Tällöin sinun tulee muistaa ainoastaan salasanaohjelman salasana. Esimerkiksi Googlella on oma salasanasovellus integroituna Chrome selaimeen.
- Jotta teet palveluihin kirjatumisesta turvallisempaa, käytä kaksivaiheista tunnistautumista siellä, missä se on mahdollista. Tällöin käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen lisäksi sinulle esim. lähetetään kirjautuessa erillinen koodi omaan puhelimeesi, joka sinun tulee syöttää päästäksesi kirjautumaan sisään palveluun.
1.1.2. Puhelimen haavoittuvuudet
- Päivitä puhelimen käyttöjärjestelmä aina, kun uusi päivitys on saatavilla. Päivitykset mm. tukkivat havaittuja tietoturva-aukkoja ja parantavat näin puhelimen turvallisuutta. Varmista tarvittaessa, että laitteen automaattinen ohjelmistopäivitys on päällä: (Android: asetukset / laitteen ylläpito / ohjelmistopäivitys valikosta).
1.1.3. Puhelimen häviäminen tai rikkoutuminen
- Jos puhelin joutuu vääriin käsiin, huolehdi siitä, että muut ihmiset eivät voi käyttää käytää puhelintasi ilman sinun lupaasi. Aseta puhelimeen automaattinen lukitus päälle, joka vaatii sisäänpääsykoodia tai biometristä tunnistetta (sormenjälki tai kasvojen tunnistus) puhelimen avaamiseksi.
- Aseta SIM kortille oma PIN koodi. Vaihda oletuksena tullut PIN koodi (usein 1234), niin ettei sinun SIM korttiasi pysty luvattomasti käyttämään toisella puhelimella
- Huolehdi tärkeiden tietojen varmuukopioinnista säännöllisesti. Voit säätää varmuukopioinnin automaattiseksi puhelimen asetuksista: (Android: Tilit ja varmuukopiointi)
- Puhelimen tiedot on nykyään mahdollista poistaa etänä kun olet ottanut etsi puhelin toiminnan käyttöön asetuksista (Android; Tietoturva ja tietosuoja → Kadonneen laitteen suojaus → Salli tämän puhelimen etsintä ja Salli Offline etsintä)
1.1.4. Häiritsevät puhelut
- Suomen asiakasmarkkinointiliitto (ASML) ylläpitää puhelintarjonnan rajoituspalvelua (ks. lisätietoa: https://asml.fi/kieltopalvelut/). Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton. Rajoitus on kerrallaan voimassa 3 vuotta (Tiedot poimittu vuonna 2024).
- Voit oman teleoperaattorisi (soitto asiakaspalveluun tai kirjautumalla teleoperaattorin omille sivuillesi) kautta muuttaa maksutta puhelinnumerosi näkyvyyttä erilaisissa puhelinnumeropalveluissa sekä tarvittaessa muuttaa puhelinnumerosi salaiseksi.
- Voit hallita tietojesi luovuttamiseen liittyviä lupia maksutta myös Digi ja väestöviraston sekä Traficomin sivuilla.
Lisätietoa suoramarkkinointikiellon tekemisestä: https://yle.fi/aihe/a/20-10001132
2. Tietoturvaan liittyviä yleisohjeita
Mikään virustorjuntaohjelma ei tuo täydellista suojaa. Tärkein suojautumiskeino haittaohjelmilta ja huijauksilta on käyttäjän Internetin käyttäjän oma harkittu ja järkevä toiminta. Järkevällä, varovaisella ja riskit ennakoivalla käyttäytymisellä olet turvassa suuremmilta vahingoilta Internetin ihmeellisessä maailmassa.
2.1.1. Kalasteluviestit- ja sivustot
- Kun saat viestejä, joissa sinua pyydetään luovuttamaan henkilötietojasi, käyttäjätunnuksiasi, maksukorttitietojasi tai rahaa, ole erityisen varovainen. Jos asia vähänkin epäilyttää, pyri varmistamaan asia muista tietolähteistä (esim. soittamalla ihmiselle, jonka nimissä sinulta pyydetään rahaa).
- Ole hereillä sen suhteen, millaisia linkkejä klikkaat. Esimerkiksi viime aikoina on tullut esiin paljon postin tai muiden pakettien toimittajien nimissä lähetetty viestejä, joissa kerrotaan, että sinulle on tullut lähetys, mutta sinua pyydetään klikkaamaan linkkiä ja täyttämään vielä puuttuvat tiedot. Nänä ovat usein huijausviestejä, joita ei pidä klikkailla. Antamasi tiedot voivat päätyä vääriin käsiin.
2.1.2. Identiteettivarkaudet
- Älä jaa netissä yksityisiä tietojasi
- Ole varovainen ja käytä harkintaa hyväksyessäsi sinulle tuntemattomia ihmisiä kavereiksesi sosiaalisen median alustoilla (Facebook, Instagram jne.)
- Tutuksi tekeytynyt ihminen voi olla valeprofiili. Ole erityisen varovainen, jos ystäväsi, joka on jo Facebook kaverisi pyytää sinua uudelleen kaveriksi toisella saman tyylisellä profiililla, jossa on usein sama kuva, kun alkuperäisessä profiilissa. Kyseessä voi olla huijaus. Tällaisia huijauksia on liikkeellä erityisesti Facebookissa paljon. Osassa tapauksista varastetulla identiteetillä on tehty jatkohuijauksia uhrin lähipiiriin esiintymällä heille tuttuna henkilönä.
2.1.3. Kaupankäynti Internetissä
- Suosi luotetettavia verkkokauppoja
- Verkko-ostoksia tehdessä pitää tarkistaa, että yhteys sinun ja verkkokaupan välillä on salattu. Tunnistat salatun yhteyden sivun osoitteen alussa olevata https tekstistä sekä lukkokuvakkeesta, jonka löydät osoitepalkin alusta niiltä sivuilta, joilla yhteys on salattu (Chrome selaimessa osoitekentän alussa on kuvake, jossa on kaksi viivaa, joiden päässä on pallot. Klikkaamalla tästä, saat tarkempaa tietoa sivustosta, jolla olet parhaillaan).
- Käytä maksamiseen, jos mahdollsta luottokorttia. Luottokorttiyhtiön kautta sinun on mahdollista saada rahasi helpommin takaisin, mikäli et saakaan sinulle luvattua tuotetta
- Käytetyn tavaran etäkaupassa luottamuksen merkitys korostuu. Suosi vahvalla tunnistautumisella tunnistettuja henkilöitä. Muista, että myös varastettua tavaraa liikkuu netin kauppapaikoilla. Mikäli epäilet tavaraa varastettuksi, voi olla viisainta jättää ostamatta.
3. Tietoverkon tietoturva
3.1. Tietokoneen tietoturva
Windows käyttöjärjestelmät sisältävät ilmaisen Windows Defender -virustorjuntaohjelmiston. Windows Defenderin ominaisuuksia ovat:
-
Reaaliaikainen suojaus
-
Palomuuri ja verkon suojaus
-
Suojaus tietojenkalastelusivustoja vastaan
-
Järjestelmän suorituskykyraportointi
-
Lapsilukko
Windows Defender on pärjännyt kansainvälisissä testeissä yhtä hyvin kuin maksulliset ohjelmistot. Et siis välttämättä tarvi muuta tietoturvaa tietokoneellesi, kunhan huolehdit, että Windows Defenderin asetukset ovat kunnossa ja käyttäydyt itse järkevästi verkossa.
3.2. Kodin verkon tietoturva
- Mikäli kodissasi on reititin, jonka kautta jaat Internetin eri laitteille tai muodostat lähi (WLAN) -verkon, huolehdi myös reitittimesi tietoturvasta. (ks. tarkemmat ohjeet oheisen linkin kautta: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/ohjeet-ja-oppaat/kotiverkon-ja-reitittimen-tietoturva)
- Mikäli mahdollista, luo vierailijoille oma WLAN verkko
- Yhdistä kotisi ei niin luotettavat älylaitteet (lamput, jääkaapit yms.) mielummin vierailijoiden verkkoon, kuin kotisi pääverkkoon, jossa on tärkeimmät ja eniten henkilökohtaista tietoa sisältävät laitteesi kiinni
3.3. Ulkopuoliset verkot ja yhteiskäytössä olevat laitteet
- Pyri välttämään julkisia WLAN verkkoja. Ole erityisen varovainen mitä palveluita ja sovelluksia käytät liittyessäsi julkiseen WLAN verkkoon, jotta salaiset tietosi eivätt päätyisi hakkereiden nähtäville.
- Muista kirjautua ulos kaikilta tileiltäsi lopettaessasi yhteiskäytössä olevalla tietokoneella asioinnin. Tyhjennä selaimen välimuisti (Chrome selaimessa: kolme pistettä oikeassa yläkulmassa → valitse historia → valitse uudelleen historia → poista selausdata → poista data)
4. Tiedon haku verkossa
Ennen vanhaan, kun haluttiin saada tietoa jostain asiasta, sitä etsittiin eri paikoista. Mentiin kirjastoon, lainattiin aihetta käsitteleviä kirjoja, selattiin kodin suuria tietosanakirjaopuksia, soitettiin tutuille ja tuntemattomille ja kysyttiin neuvoa. Nykyään, kun ihminen haluaa tietoa jostain asiasta, yleensä tietoa etsitään Internetistä.
Tiedon hakua helpottamaan on luotu monenlaisia palveluja. Tunnetuimpia niistä on erilaiset hakupalvelut, joista Google lienee tunnetuin. Voit hakea tietoa haluamastasi asiasta kirjoittamalla asiaa kuvaavan hakusanan tai hakusanoja hakukoneen tekstikenttään. Saat tulokseksi erilaisia hakutuloksia. Yleensä ylimpänä olevat hakutulokset vastaavat parhaiten hakuasi. Kuitenkin nykyään hakutuloksista saattaa löytyy myös paljon sponsoitua sisältöä, jolloin palveluntarjojat ovat maksaneet hakuyhtiölle, että heidän sivustonsa näytetään hakukoneessa mahdollisimman ensimmäisten hakutulosten joukosta. Erotat maksetut sisällöt muusta sisällöstä sanasta: sponsoroitu tai mainos.
Voit kohdentaa hakuasi esim. Google hakukoneen suodattimilla, jotka löytyvät heti hakuruudun alta (kaikki, Tuotteet, kuvahaku, videot, teokset, verkkohaku ja talous). Työkalut painikkeesta löydät lisää suodattimia, joilla voit edelleen rajata hakuasi haluamiisi kohteisiin.
Haettessa tietoa Internetistä, kiinnitä huomiota tiedon käyttökelpoisuuteen. Kiinnitä erityistä huomioita seuraaviin mm. seuraaviin asioihin: luotettavuus ja paikkansapitävyyys, ajantasaisuus (koska aineisto julkaistu), tiedontuottajan luotettavuus, objektiivisuus sekä kattavuus ja sisältö (https://libguides.tuni.fi/tiedonhaun-opas/tiedon-luotettavuus).
4.1. Ruoka-apu.fi palvelun käyttö
Internetissä on kehitetty myös erilaisia palveluja kohdennettihin käyttötaroituksiin. Yksi tällainen palvelu on ruoka-apu.fi palvelu, josta löydät helposi haluamasi alueen ruokajaot ja yhteisöruokailu tilaisuudet. Voit etsiä ruokajakotilaisuuksia joko alueen perusteella tai ruokajaon järjestäjän nimellä erilaisia suodattamia (hae mukaasi, tule syömään, päihteetön jne.) halutessasi apuna käyttäen.
Tutustutaan ruoka-apu.fi palvelun käyttöön etsimällä sieltä Porin alueella tapahtuvia ruokajakoja ja yhteisöruokailuja.
4.2. Lahella.fi -palvelu
Toinen mielenkiintoinen palvelu on lahella.fi palvelu, ”jonka avulla löydät merkityksellistä toimintaa, yhteisöllisyyttä, apua ja osallistumismahdollisuuksia. Palvelu kokoaa järjestöjen ja yhteisöjen tuen, toiminnan ja tapahtumat yhteen osoitteeseen, sekä edistää kansalaistoiminnan näkyvyyttä Suomessa.”
Tutustutaan lahella.fi palvelun käyttöön etsimällä Porin seudulla olevia kiinnostavia tapahtumia.
5. Vinkkejä ja huomioitavaa aiheeseen liittyen
-
Netissä tulee muistaa myös tekijänoikeudet. Älä julkaise netissä toisen tekstiä tai kuvia ilman lupaa. Siteeratessasi toisen tekstiä muista asianmukainen viittaus lähdetekstiin.
-
Voit säätää maksukorttisi turvarajat itsellesi sopivaksi pankin verkkopankissa tai mobiiisovelluksessa
-
Opeta myös lapsesi toimimaan turvallisesti Internetissä
6. Digitaitojen itseopiskelu
Voit jatkaa digitaitojen itseopiskelua. Internetistä löytyy monenlaista hyvää materiaalia itseopiskelun tueksi. Hyödyllisiä linkkejä on aihekohtaisesti koottu jo aikaisempien kurssiosioiden materiaalin yhteyteen. Tässä lopussa on vielä joitain linkkejä, joiden kautta voit syventää tietojasi ja taitojasi tämän päivän osion aiheista.
Tarviiko kännykkäsi oman virusturvaohjelman. Oheinen artikkeli voi antaa lisävaloa asiaan:
https://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2023/12/29/tarviiko-puhelin-virustorjuntaa-opas
Koulutuspaketti digihuijausten tunnistamiseen ladattavissa pdf tiedostona:
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/tunnista-digihuijaus-koulutuspaketti-itseopiskeluun/
Ohjeita oman tietoturvan parantamiseen:
https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/ohjeet-ja-oppaat/ohjeet-ja-oppaat-yksityishenkiloille
Digitaidot tutuksi kurssi Elämän Eliksiiri ry:ssä syksy 2024
4. Osio: Somen ihmeellinen maailma (24.9.2024)
Sisällysluettelo
1.2. Mitkä ovat yleisimmät some alustat?
2. Käydään läpi tarkemmin muutamia yleisiä sosiaalisen median palveluja
2.1.1. Vinkkejä WhatsApin käyttöön
2.1.2. Ohjeita Whatappin käyttöön
2.2.1. Vinkkejä Youtuben käyttöön
2.2.2. Ohjeita Youtuben käyttöön
2.3.1. Vinkkejä Facebookin käyttöön
2.3.2. Ohjeita Facebookin käyttöön
1. Mikä ihmeen some?
Perinteisissä tiedonvälityskanavissa on tiedon tuottaja (esim. uutistoimistot) ja välittäjä (esim. lehdet) sekä tiedon vastaanottaja (kuluttaja). Yleensä me tavalliset ihmiset olemme tiedon vastaanottajia. Somessa tämä raja hämärtyy. Somessa jokainen ihminen voi olla tiedon tuottaja sekä aktiivinen osapuoli tiedonvälityksessä.
Sosiaalinen media (lyhennettynä arkikielessä some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi.
Somessa erityistä on myös se, että voit ohjata sinulle saapuvaa informaatiota sinua kiinnostaviin asioihin esim. tiettyihin Youtube kanaviin, tiettyihin ihmisiin, ryhmiin jne.
Esimerkkejä Some palveluista:
WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat ja TikTok.
1.1. Miksi somea käytetään?
Ihmiset käyttävät Somea erilaisista syistä. Nuorilla korostuvat eri syyt kuin vanhemmilla ihmisillä. Tärkeimpiä syitä nuorilla ovat mm.: (https://wordpress.ebrand.fi/somejanuoret2022/2-suosituimmat-sosiaalisen-median-palvelut/)
-
Tarve keskustella ystävien kanssa
-
Siitä on tullut tapa
-
Etsin tietoa somesta
-
Haluan nähdä ystävieni kuulumisia
-
Yhteydenpito perheen / ystävien kesken
-
Opiskelua ja työntekoa varten
-
Haluan kertoa ystävilleni kuulumisiani
-
Yksinäisyyden lievittäminen
-
Ajanviete
1.2. Mitkä ovat yleisimmät some alustat?
Yleisimmät Suomessa käytetyt some alustavat nuorilla ovat järjestyksessä:
-
Whatsapp
-
Youtube
-
Instagram
-
Spotify
-
Tiktok
-
Facebook
Vanhemmilla ihmisillä listan järjestys hieman muuttuu. Facebook kipuaa vanhemmilla ihmisillä kolmen käytetyimmän somepalvelun joukkoon yhdessä Whatsappin ja Youtuben kanssa.
1.3. Somen hyödyt ja haitat
Somesta on sekä hyötyjä että haittoja. Seuraavassa on listattu joitain somen käyttöön liittyviä hyöty- ja haittanäkökulmia:
Hyödyt:
-
Pystyt vaivattomasti olemaan yhteydessä ihmisiin ympäri maailman
-
Voit seurata helposti reaaliajassa ihmisten kuulumisia ja nähdä uusia päivityksiä sinua kiinnostavilta tahoilta (ihmiset, yhteisöt, yritykset, viranomaiset ym.)
-
Somessa on helppo jakaa omia kuulumisia, päivityksiä ja tietoja
-
Löydät helposti tietoa ja videoita sinua kiinnostavista asioista (esim. erilaiset harrastukset, projektit yms.)
-
Yhteisöllisyys. Voit löytää samanhenkistä seuraa ja uusia ystäviä. Somen käyttö voi auttaa ehkäisemään yksinäisyyttä
-
Vertaistuki. Tietyn aiheen ympärille muodostuneista someryhmistä löydät ihmisiä, jotka ovat käyneet läpi samoja asioita, kuin sinä ja voit saada heiltä arvokasta vertaistukea, kuulla heidän kokemuksiaan sekä saada tietoa ja vinkkejä
Haitat:
-
Yksityisyyden suoja. Tavallisessa ihmisten välisessä viestinnässä sinulla on rajattu kohde tai yleisö, joka kuulee tai lukee viestisi. Somessa jakamasi asiat saattavat levitä hyvinkin laajan ihmisjoukon saataville. Siksi kannattaa kiinnittää huomioita siihen, mitä tietoja itsestään ja elämästään jakaa sosiaalisessa mediassa. Ennen julkaisua selvitä itsellesi, ketkä kaikki voivat nähdä julkaisusi ja rajaa tarvittaessa julkaisusi kohderyhmää käyttämäsi somepalvelun tarjoamien mahdollisuuuksien mukaan. Viime aikoina on ollut paljon skandaaleja, kun esim. poliitikot ovat jakaneet omia mielipiteitään sosiaalisen median alustoilla, ja niistä on noussut iso haloo. Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, ketä hyväksyy kavereiksi. Somessa kaveripyyntöjä saattaa tulla paljon myös tuntemattomilta ihmisiltä.
-
Somessa on monenlaista sisältöä saatavilla. Esimerkiksi Youtubeen ladataan joka minuutti noin 500 tuntia videosisältöä, eli yhdessä vuorokaudessa sisältöä ladataan yli 80 vuoden edestä (vuoden 2019 tieto Wikipedeiasta). Sisällön tuottajalla on oma vastuunsa jakamastaan sisällöstä, mutta myös tiedon vastaanottajan lähdekritiikki ja vastuu korostuvat. Tiedon luotettavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Kaikkea ei voi eikä kannata uskoa.
-
Muista, että ihmisarvoasi eikä julkaisusi hyvyyttä arvioida tykkäysten tai sosiaalisen median kavereiden määrällä.
-
Sosiaalisen median seuraamisesta on tullut ihmisille ajanvietettä. Se vie helposti liikaa aikaa, mikä on usein pois tärkeämmistä asioista. Sosiaalinen media voi koukuttaa ja aiheuttaa riippuvuutta. Elämä voi alkaa pyöriä vain sosiaalisen median ympärillä, vaikka todellinen elämä tapahtuu reaalimaailmassa.
-
Somessa saattaa alististua erilaisille huijauksille ja identiteettivarkauksille. Esimerkiksi tuntemattomat ihmiset tai tutuksi tekeytyvät huijarit voivat lähestyä sinua erilaisilla pyynnöillä.
-
Sosiaalisen median kontrollointi. Alunperin monet sosiaalisen median palvelut sytyivät mahdollistaakseen ihmisten vapaan ajatusten ja mielipiteiden vaihdon. Jokaisella sosiaalisella medialla on luonnollisesti myös omat sääntönsä, minkälaisia julkaisut ja mielipiteet eivät ole toivottuja. On selvää, että laiton, vahingollinen tai vihaan ja väkivaltaan yllyttävä sisältö pyritään kitkemään pois, mutta mikäli tietyt valtavirrasta poikkeavat mielipiteet tehdään ei toivotuiksi, ei enää voida puhua avoimesta sosiaalisesta mediasta.
2. Käydään läpi tarkemmin muutamia yleisiä sosiaalisen median palveluja
Seuraavassa käydään hieman tarkemmin läpi kolme, myös vanhemman ikäpolven suosimaa sosiaalisen median alustaa.
2.1. WhatsApp
WhatsApp on viestintäsovellus, jolla voit tekstiviestin tapaan lähettää viestejä toisille ihmisille, joilla on WhatsApp käytössä. Whatsapissa on myös se kätevä lisäominaisuus, että näet, onko viesti mennyt perille ja onko viestin vastaanottaja lukenut viestisi.
WhatsAppissa voit lähettää kätevästi myös ääniviestejä sekä kuvia ja videoita. Ääniviestejä lähetetään pitämällä viestikentän vieressä olevaa mikrofoninkuvaa pohjassa ja puhumalla samaan aikaan haluamasi viesti. Kuvia ja videoita voit lähettää klikkaamalla viestikentän vieressä olevaa kameran kuvaa ja tämän jälkeen joko ottamalla uuden kuvan tai valitsemalla haluamasi kuvan tai videon kuva-arkistostasi.
Whatsapp ei vaadi toimiakseen välttämättä mobiiliverkkoa vaan sitä voi käyttää myös Internet yhteyden välityksellä.
WhatsAppissa voit luoda kätevästi myös ryhmiä, johon voit liittää haluamasi ihmiset (esim. harrastusryhmä, kaveriryhmä, perheryhmä jne). Tämä on kätevä tapa lähettää sama viesti usealle ihmiselle yhdellä kertaa.
Voit myös päivittää oman WhatApp tilasi (päivitykset), jonka WhatAppin asetuksissa valitsemasi ihmiset voivat halutessaan nähdä. Tilapäivitys näkyy valitsemillasi käyttäjilla 24 tunnin ajan ja katoo sitten. Tämä on kätevä tapa jakaa jokin asia ihmisten kanssa, jotka ovat kiinnostuneet elämästäsi.
2.1.1. Vinkkejä WhatsApin käyttöön
- Voit WhatsAppin asetuksista Tietosuoja osiosta muokata monia tietosuojaan liittyviä valintoja. Voit esimerkiksi valita ketkä voivat liittää sinua ryhmiin: kaikki, yhteystietosi tai vain tietyt henkilöt. Esimerkiksi lapselle voi olla järkevää laittaa valinnaksi vain yhteystiedot, jotta ulkopuoliset eivät lisää lastasi ryhmiin, joihin et halua hänen liittyvän.
- Whatsappia voit käyttää myös pöytäkoneella. Voit käyttää selain versiota (https://web.whatsapp.com/) tai ladata whatsapp sovelluksen tietokoneellesi. Tämä on sikäli kätevää, että tietokoneen näppäimistöllä on helpompi kirjoittaa pidempiä viestejä ja voit helpommin ladata liitteitä whatsapista tai whatsappiin tietokoneeltasi.
2.1.2. Ohjeita Whatappin käyttöön
https://www.dna.fi/blogi/-/blogs/whatsapp-opas-ensikertalaisille
https://faq.whatsapp.com/?locale=fi_FI (Osin englannin kielinen)
2.2. YouTube
Youtube on ns. suoratoistopalvelu. Käyttäjät voivat lisätä Youtubeen omia videoitaan, sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita.
Monet ihmiset ovat Youtuben kuluttajia eli katsojia. He hakevat Youtubesta heitä kiinnostavaa sisältöä ja katsovat sitä. Koska tavalliset maallikotkin voivat luoda oman Youtube kanavan ja lisätä sinne omaa sisältöä, Youtuben tarjonta on varsin laajaa. Sieltä löytyy videoita lähes kaikista ihmiselämän osa-alueista. On videoita erilaisista harrastuksista, projekteista, erilaisista kiinnostuksen kohteista jne.
Youtube on kätevä alusta jakaa sisältöä laajalle katsojakunnalle. Esimerkiksi monet seurakunnat ovat etenkin Korona aikana löytäneet Youtuben mahdollisuudet ja lataavat sinne kokousten puheita vapaasti katsottavaksi ja kuunneltavaksi. Youtuben kautta kohderyhmä laajenee muutamista kymmenistä tai sadoista miljooniin tai miljardeihin ihmisiin.
Youtube on kätevä myös, kun haluat tietää lisää jostain aiheesta. Sieltä löytyy monenlaisia opetusvideoita, miten esimerkiksi korjataan joku tietty vika autossa tai miten tehdään kylpyhuoneremontti.
Youtuben sisältö on laadultaan vaihtelevaa. Koska kuka tahansa voi ladata videoita Youtubeen, osa videoista on hyvinkin amatöörimäisiä ja huonolaatuisia. Sitten on myös Youtube tuottajia, jotka satsaavat videoiden laatuun ja suosituimmat videot ovat hyvinkin ammattitaitoisesti toteutettuja ja laadukkaita.
On olemassa myös ihmisiä, jotka elättävät itsensä Youtube sisältöä tuottamalla. Heitä kutsutaan tubettajiksi ja he ovat nykypäivänä monille, varsinkin nuoremmille ihmisille jonkinlaisia tähtiä ja esikuvia. Monet tubettajat ovat hyvin kuuluisia ja suosittuja ja heidän Youtube kanavansa tavoittavat miljoona yleisöjä. Tapahtumat, joissa on mahdollisuus tavata Tubettajia ovat nykyään hyvin suosittuja ja keräävät isoja määriä faneja paikalle.
2.2.1. Vinkkejä Youtuben käyttöön
- Jos et löydä haluamaasi sisältöä suomenkielisiltä sivuilta. Kokeile englannin kielistä hakusanaa.
- Voit tilata haluamasi Youtube kanavan ja asettaa hälytyksen päälle, jolloin saat heti tiedon, kun kyseisellä kanavalla on uutta sisältöä katsottavissa / kuunneltavissa
- Youtube videoista voi myös tykätä ja kommentoida, mikäli kommentointia ei ole kytketty videon lataajan toimesta pois päältä
2.2.2. Ohjeita Youtuben käyttöön
https://support.google.com/youtube/answer/9396735?hl=fi
2.3. Facebook
Eli suomeksi naamakirja on ensimmäisiä suosituksi tulleita sosiaalisen median alustoja. Facebookin ideana on, että voit luoda Facebookiin oman profiilisi, jonka jälkeen voit pyytää tuntemiasi ihmisiä kavereiksi. Myös muut ihmiset voivat pyytää sinua kaveriksi. Vasta kun kaveripyynnön vastaanottaja on hyväksynyt pyyntösi, näet tarkempaa tietoa hänestä sekä hänen julkiset päivityksensä, ellei hänen profiilinsa ole ns. julkinen profiili, jolloin kuka tahansa voi nähdä profiilin tiedot.
Facebookin etusivuna toimii ns. uutisvirta, josta näet Facebook kavereidesi uusimmat päiivitykset. Facebook samoin kuin Youtube rahoittaa toimintaansa mainoksilla eli Facebookin etusivua selatessasi saatat törmätä myös useisiin mainoksiin, joita klikkaamalla pääset mainostajan omille sivuille.
Facebookissa voit myös liittyä erilaisiin ryhmiin. Facebook-ryhmät toimivat yleensä samanhenkisten ihmisten kohtaamispaikkoina sekä tiedonvälityskanavina internetissä. Usein ryhmän tarkoituksena on jakaa ryhmän teemaan liittyviä kokemuksia, tietoja ja päivityksiä. On olemassa monenlaista ryhmiä: esim. tietyn alueen ryhmiä (esim. Roskalava Pori, jossa annetaan itselle ylimääräistä tavaraa ilmaiseksi). Sitten on olemassa laajempia ryhmiä esim. tietyn koirarodun harrastajat (esim. Bichon frisé Finland) ym. Ryhmissä on omat ryhmän säännöt, jotka hyväksymällä voi pyytää päästä ryhmän jäseneksi. Ryhmän ylläpitäjät hyväksyvät uudet jäsenet.
Facebookissa voit kätevästi jakaa omia kuulumiasi laajemmalla ihmisjoukolle. Voit kirjoittaa oman julkaisusi, julkaista kuvan, videon, linkin tms, jonka Facebook kaverisi näkevät omalla etusivullaan (uutissyöte). Facebook kaverit voivat tykätä ja kommentoida tostensa julkaisuja samoin kuin sinä voit tykätä ja kommentoida muiden omien Facebook kavereidesi julkaisuja.
Monet yritykset ja yhdistykset käyttävät Facebooki tiedonvälityskanavana, jonka kautta he pystyvät jakamaan informaatiota sekä tavoittamaan vaivattomasti useita ihmisiä.
2.3.1. Vinkkejä Facebookin käyttöön:
- Kun kirjoitat julkaisua, voit valita, ketkä näkevät julkaisusi. Kirjoita jotain kohtaan mitä mietit, jolloin aukeaa ”Luo julkaisu” -välilehti. Käyttäjänimesi alla on pieni harmaa palkki, jossa lukee oletuksena julkaisun kohderyhmänä ”kaverit”. Klikkaa harmaan palkin oikeassa reunassa olevaa alanuolta jolloin aukeaa valikko, josta voit muuttaa kenelle haluat julkaisusi näkyvän. Voit valita vaihtoehdoksi mm. kaikki Facebookin käyttäjät, kaikki kaverit paitsi valitsemasi, vain valitsemasi kaverit tai ei kukaan
- Voit jakaa edelleen toisten julkaisuja. Et voi jakaa julkaisuja käyttäjille, jotka eivät kuulu niiden alkuperäiseen yleisöön. Esimerkiksi kavereiden kanssa jaettua julkaisua ei voi jakaa julkisesti.
- Facebookissa on myös tarina ominaisuus (valitse etusivulta: ”luo tarina”). Kun luot tarinan Facebookissa, voit jakaa kuvia, videoita ja julkaisuja, jotka näkyvät vain vuorokauden. Voit palata jakamiisi julkaisuihin tarina-arkistossa.
- Varo huijauksia Facebookissa. Esimerkiksi identiteettivarkauden ovat yleistyneet Facebookissa ja niihin törmää siellä lähes päivittäin. Jos sama ihminen, joka on jo sinun kaverilistalla, pyytäää sinua kaveriksi, ole varovainen, sillä kyseessä saattaa olla valeprofiili.
- Mikäli jonkun tietyn ryhmän julkaisut eivät enää kiinnosta sinua, voit poistua ryhmästä. Samoin jos jonkun tietyn Facebook kaverin julkaisut eivät miellytä sinua, niin voit poistaa hänet kavereistasi, jolloin myös sinä poistut hänen kavereistaan. Voit vaihoehtoisesti rajoittaa valitsemiesi kaverien tai ryhmien julkaisujen näkymistä omalla etusivullasi (kaverisi eivät näe tätä). Valitse tällöin julkaisun vieressä olevat kolme pistettä, josta avautuu valikko, jota skrollaamalla alaspäin löydät erilaisia vaihtoehtoja, joilla voit rajoittaa kyseisen tahon julkaisujen näkymistä itselläsi: esim. rajoita 30 päiväksi tai piilota kaikki.
2.3.2. Ohjeita Facebookin käyttöön
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/01/digitreenit-21-facebookin-yksityisyysasetukset-kuntoon-kuka-nakee-ja-mita
3. Lisätietoa aiheesta
Tutkimustietoa nuorten sosiaalisen median käytöstä:
https://wordpress.ebrand.fi/somejanuoret2022/2-suosituimmat-sosiaalisen-median-palvelut/
Digitaidot tutuksi kurssi Elämän Eliksiiri ry:ssä syksy 2024
2. Osio: Pankkiasiointi verkossa (10.9.2024)
Sisällysluettelo
1. Miten hoidan pankkiasioitani verkossa?
1.1. Muutama asia tietoturvasta ennen kuin jatketaan
1.2. Mistä verkkopankkitunnukset?
2.3. Mitä asioita verkkopankissa voi hoitaa?
2.7. Miten teen suoraveloitusmaksun, niin että maksu menee automaattisesti tililtäni?
2.8. Miten saan ladattua tiliotteen?
2.9. Miten voin olla yhteydessä pankkiin verkkopankin kautta?
1. Miten hoidan pankkiasioitani verkossa?
Kaikilla pankeille on omat verkkopankkinsa, jotka toimivat selaimessa
- Osuuspankki: op.fi
- S-pankki: s-pankki.fi
- Nordea: nordea.fi
- Danske bank: danskebank.fi
- POP-pankki: poppankki.fi
- Säästöpankki: saastopankki.fi
ym.
Lisäksi pankeilla on omat mobiilisovellukset, joita voi käyttää pankkiasiointiin.
Mobiilipankit eli sovellukset, joita voi käyttää puhelimella tai tabletilla:
- OP-mobiili
- S-Mobiili
- Nordea Mobile
- Mobiilipankki FI – Danske Bank
- POP Mobiili
- Säästöpankki Mobiili
Lisäksi jotkut pankit vaativat myös toisen sovelluksen asentamisen rinnalle, jota käytetään ikäänkuin avainluku sovelluksena: esim. Nordea Id.
1.1. Muutama asia tietoturvasta ennen kuin jatketaan
- On suositeltavaa, että kirjautudut verkkoon siten, että et käytä hakukoneita pankkisivuston etsimiseen, vaan kirjoitat osoitekenttään pankin osoitteen ja tallennat sen kirjanmerkiksi (osoitekentässä oleva tähti) myöhempää käyttöä varten. Huijarit ovat tehneet saman tyylisiä sivustoja kuin pankkisivustot ja jos niille eksyy vahingossa, niin huijarit pääsevät käsiksi tilitietoihisi ja voivat onnistua tekemään tilisiirtoja tililtäsi. Eli tarkkana saa olla.
- Pidä tietoturvasi kunnossa. Huolehdi, että sinulla on laitteessa käytössä palomuuri ja virustentorjunta ohjelma (usein tulevat käyttöjärjestelmän mukana, jolloin et välttämättä tarvitse erillistä maksullista tietoturva ohjelmaa). Päivitä käyttämäsi ohjelmat (mm. käyttämäsi selain) uusimpaan, sillä uusissa päivityksissä on korjattu havaittuja tietoturva aukkoja ja ongelmakohtia
- Pidä käyttäjätunnus, salasana ja mobiiliavain tai avainlukilista vain omana tietonasi. Älä säilytä niitä samassa paikassa.
- Pankeilla on käytössä lisäksi llsävahvistuksen puhelinnumero. Tämä on sinun pankille ilmoittama luotettava numero, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Kun pankki haluaa varmistaa esim. suuremmissa maksuissa tai ottaessasi tunnuksiasi käyttöön uudella laitteella, että se olet varmasti sinä, joka olet tekemässä toimenpiteitä, pankki lähettää lisävahvistuksen puhelimeesi tekstiviestillä. Sinun tulee vahvistaa toimenpide syöttämällä saamasi vahvistuskoodi, jotta toimenpide etenee.
1.2. Mistä verkkopankkitunnukset?
Saat verkkopankkitunnukset käyttöösi pankin konttorista. Konttorissa sinut tunnistetaan ensin, joten sinulla täytyy olla viranomaisen myöntämä henkilökortti tai passi mukanasi. Ajokortti ei nykyään riitä verkkopankkitunnusten saamiseksi.
2. Verkkopankin käyttö
2.1. Kirjautuminen
Mene oman verkkopankkisi osoitteeseen ja kirjaudu sieltä omilla käyttäjätunnuksillasi.
Lisäksi tarvitset kirjautumiseen joko mobiiliavaimen, avainlukulistan tai tunnuslukulaitteen (pankkikohtaista).
Seuraavassa käsitellään OP verkkopankin toimintoja. Kaikki verkopankit ovat samantyyppisiä, joten vaikka sinulla olisi eri verkkopankki, näitä ohjeita seuraamalla saat apua myös omassa verkkopankissasi asioimiseen.
2.2. Hakutoiminto
Mikäli et löydä haluamaasi toimintoa omasta verkkopankistasi, valitse suurennuslasin kuva, jonka vieressä lukee usein ”hae”, ja kirjoita siihen haluamasi hakusana (esim. tiliote). Näin löydät helposti halumasi toiminnon. Huom. kaikki toiminnot eivät ole käytössä mobiilipankissa, joten mikäli et löydä asiaa omasta mobiilipankistasi, kokeile käyttää selaimella avautuvaa verkkopankkia.
2.3. Mitä asioita verkkopankissa voi hoitaa?
Verkkopankissa voit hoitaa tavallisia pankkiasioita: maksaa laskuja, tilata verkkolaskuja, tarkastella ja hyväksyä saapuneita verkkolaskuja, ajastaa maksuja, ladata tiliotteita, lähettää tietoturvallisia viestejä pankkiisi ym.
2.4. Miten maksan laskuja?
Paperilasku
Valitse → Uusi maksu → Kirjoita maksutiedot tai jos sinulla on tallennettu maksupohja voit valita sen ja täydentää maksutiedot (Huom! Usein maksetuissa laskuissa kannattaa tallentaa valmis maksupohja ennen jatkamista lisäämällä ruksi tallenna maksupohjaksi kohtaan) → jatka → siirry hyväksymättömiin maksuihin → hyväksy maksu mobiiliavaimella tai salasanallasi (joskus pankki lähettää lisävahvistuksen txt viestilllä puhelimeen, jolloin syötä lisäksi saamasi vahvistuskoodi)
Sähköpostilasku
→ Samaan tapaan kuin edelle voit manuaalisesti näpytellä maksun tiedot (tilinumero, tilin omistaja, viitenumero ja summa) tai sitten, mikäli sähköpostissa on virtuaaliviivakoodi (pitkä numerosarja), niin voit kopioida tuon koodin leikepöydälle ja valita → lue viivakoodilla ja liittää virtuaaliviivakoodin tähän ja ok, jolloin maksun tiedot tulevat automaattisesti.
E-lasku
→ Näet saapuneet e-laskut e-laskuissa ja joko hyväksymättömissä tai hyväksytyissä maksuissa, mikäli olet laittanut maksun automaattiseen maksatukseen. E-laskun maksaminen on helppoa, sillä sinun ei tarvitse erikseen näpytellä tilinumeroa eikä muitakaan laskun tietoja. Käy halutessasi tarkastamassa lasku ja hyväksymässä lasku. Voit muuttaa laskun eräpäivää, jos haluat maksaa laskun heti tai ajastaa laskun maksuun haluamanasi päivänä. Mikäli ajastat laskun, huolehdi siitä että maksutilillä on riittävästi katetta maksupäivänä
2.5. E-laskun tilaus
Voit tilata e-laskun laskuttajan nimellä, jos laskuttaja tarjoaa E-laskua. E-lasku on usein kätevä tilata samalla kun olet maksamassa paperi- tai sähköpostitse saapunutta laskua
E-laskun tilaus laskuttajan nimellä
Valitse → Rahat→ E-laskut → Tilaa E-laskuja → Hae laskuttajaa joko nimellä tai y-tunnuksella → Lisäksi tarvitset usein edellisen laskun viitenumeron, jotta voit tehdä tilauksen → Valitse lisäksi maksutili, jolta maksu maksetaan. Voit tilauksen yhteydessä päättää, jos haluat, että lasku maksetaan automaattisesti eräpäivänä. Tämä on kätevää, jos luotat laskuttajaan. Muista kuitenkin huolehtia siitä, että maksutilillä on riittävästi katetta eräpäivänä.
E-laskun tilaus paperi- tai sähköpostilaskun maksamisen yhteydessä
→ Maksa lasku normaalisti syöttämällä maksutiedot (tilinro, tilinomistaja, viitenro ja summa). Mikäli e-lasku on tilattavissa verkkopankki voi maksamisen yhteydessä ehdottaa: haluatko tilata tämän laskun verkkolaskuna. Valitse kyllä ja määritä haluamasi maksutapa (maksutili ja halutessasi automaattinen maksu eräpäivänä)
2.6. E-laskun maksaminen
Mikäli olet valinnut e-laskun tilauksen yhteydessä automaattisen maksun, sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin huolehtia, että maksutilillä on riittävästi katetta laskun eräpäivänä. Lasku veloitetaan valitsemaltasi tililtäsi eräpäivänä.
Mikäli et ole valinnut automaattista maksua eräpäivänä, sinun tulee käydä tarkistamassa ja hyväksymässä lasku maksuun. E-laskut ilmestyvät verkkopankkiisi hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Mikäli sinulla on käytössä mobiilpankki ja olet valinnut mobiilipankin ilmoitukset käyttöön, saat lisäksi ilmoituksen laskun saapumisesta mobiililaitteeseesi. Voit lisäksi tilata e-laskusta saapumisilmoituksen omaan sähköpostiin tai tekstiviestinä op.fi-palvelussa (Asiakkuus → Oma Profiili → vieritä alaspäin ja valitse sieltä Viestintä → Asiointitapa: Ilmoitus saapuneesta e-laskusta → tee tarvittavat muutokset ja klikkaa tallenna).
Vekkopankissa näet saapuneet e-laskut e-laskuissa ja joko hyväsytyissä tai hyväksymättömissä maksuissa. Mene → maksut → hyväksymättömät maksut → valitse haluamasi e-lasku → käy halutessasi tarkistamassa lasku ja → hyväksy maksu laittamalla ruutuun raksi ja vahvista hyväksyntä mobiiliavaimella, avainlukulistalla tai salasanallasi (pankkikohtaista mitä vaatii).
2.7. Miten teen suoraveloitusmaksun, niin että maksu menee automaattisesti tililtäni?
Suoraveloitusmaksua olemme käsitelleet jo aikaisemmin e-laskun tilauksen yhteydessä. Eli valitse maksutavaksi automaattinen maksu.
Jos kyse on maksusta ilman laskua niin → kirjoita maksutiedot (tilinro, tilinomistaja, viitenro ja summa) ja valitse lopuksi → maksun lisätiedot → valitse maksuväliksi toistuva maksu →valitse maksun aikaväliksi halumasi (kuukausittain, viikottain tai kk viimeinen maksupv) → valitse mihin asti maksu toistuu (pvm) → jatka ja → vahvista maksu
Mikäli haluat muuttaa tekemääsi e-lasku tilausta mene → e-laskut → tilatut e-laskut → valitse haluamasi laskuttaja ja valitse muokkaa → voit valita automaattisen maksun joko päälle tai pois ja vaihtaa halutessasi maksutiliä
2.8. Miten saan ladattua tiliotteen?
Valitse verkkopankista → rahat → tilit → tiliote → valitse haluamasi tili → valitse haluamasi tiliotteen ajanjakso (voit joko syöttää haluamasi päivämäärät tai valita kuukauden, jonka haluat ladatta) → lataa (kun tiliote aukeaa valitse lataa painike oikeasta ylkulmasta nuoli alaspäin merkki) ja halutessasi tallenna tiliote omalle tietokoneellesi.
2.9. Miten voin olla yhteydessä pankkiin verkkopankin kautta?
Mikäli sinulla on asiaa pankillesi, kätevä tapa ottaa yhteyttä pankkiin on lähettää viesti verkkopankin kautta. Valitse ylhäältä → viestit → uusi viesti → Valitse viestin vastaanottajataho → valitse asiaasi lähinnä oleva aihe valikosta → kirjoita otsikko viestillesi → kirjoita viesti → voit halutessasi liittää liitetiedostoja viestiisi → lähetä viesti.
Saat vastauksen viestiisi samaan viestiosioon → saapuneet kansioon (huom! Kun uusi viesti on tullut, viestikuvakkeen päällä on usein pieni punainen pallo).
3. Tulevat koulutuskerrat
Seuraavalla kerralla käsittelemme verkkoasiointia viranomaiskanavissa (mm. OmaKELA, Omakanta, Omavero, Suomi.fi), joihin kirjaudutaan omilla pankkitunnuksillasi. Verkkopankkitunnuksia tarvitaan siis ei ainoastaan verkkopankin käytössä, vaan nykyään niillä voi tunnistautua myös moniin muihin verkkopalveluihin. Myös monilla yrityksillä on käytössä verkkopalveluja, joiden käyttöön tarvitset verkkopankkitunnukset (esim. sähkösopimuksen tekeminen verkossa) Tunnistautumalla omilla verkkopankkitunnuksillasi voit hoitaa monia asioitasi kätevästi verkossa. Näihin palataan ensi kerralla.
4. Lisätietoa aiheesta
Seniorin opas verkkopankin käyttöön:
https://raha.fi/seniorin-opas-verkkopankin-kayttoon/
Tietoa e-laskun käytöstä:
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/siirra-itsesi-e-laskuaikaan
Sivusto, jolta löydät laajasti lisää tietoa digiasioihin liittyen. Osio 12/20 pankit ja maksaminen liittyvät tämän päivän aiheeseen:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/14/digitreenien-peruskurssi-pankit-ja-maksaminen
Digitaidot tutuksi kurssi Elämän Eliksiiri ry:ssä syksy 2024
3. Osio Viranomaisasiointi pankkitunnuksia hyödyntäen 17.9.2024
Sisällysluettelo
1.1. Palvelut, joihin tänään tutustumme
1.2. Muita viranomaispalveluja verkossa
2. Viranomaispalvelut verkossa
3. Lopuksi muutama vinkki viranomaisasiointiin liittyen
1. Yleiskatsaus aiheeseen
Viime kerralla tutustuttiin pankkiasiointiin verkossa.
Samoilla pankkitunnuksilla, joilla hoidetaan pankkiasioita, voi tehdä nykyään paljon muutakin. Niillä voi tunnistautua monenlaisiin viranomaisten sekä erilaisten yritysten tarjoamiin palveluihin ja hoitaa näin omia asioitaan verkossa.
Usein tapoja hoitaa sama asia on kaksi tai kolme. Viranomaisasioinnissa vaihtoehdot ovat usein: mennä konttooriin käymään, soittaa puhelu viranomaisen asiakapalvelulinjalle tai verkkoasiointi. Ellei ole saanut varattua käynti tai puhelinaikaa, käynnit konttoreissa tai roikkuminen puhelinjonossa voivat viedä paljonkin aikaa. Ei ihme, että verkkoasointi on kasvattanut vuosi vuodelta suosiotaan.
Verkossa voit hoitaa asioita silloin kun sinulle sopii, siellä missä kulloin oletkin, kunhan käytössäsi on internet yhteys ja laite (älypuhelin, tabletti tai tietokone), jolla voit hoitaa asiotasi verkossa.
Tänään tutustumme viranomaisten tarjoamiin palveluihin, joita pääsee käyttämään omilla verkkopankkitunnuksilla.
1.1. Palvelut, joihin tänään tutustumme
OmaKELA: Kelan verkkopalvelu, jossa voi hakea ja tarkastella omia KELAn etuuksia
TE-palvelut: Palvelu, jossa voi hoitaa omia työnhakuun liittyviä asioita
OmaKanta: Oma terveysporttaali, jonka kautta pääsee katsomaan omia terveystietojaan, reseptejään, uusimaan reseptejä ym.
OmaVero: Verohallinnon palvelu, jossa voi tehdä verotukseen liittyviä ilmoituksia ja hakemuksia sekä tarkastella omia verotietojaan.
Suomi.fi -palvelu: Palvelu, johon voi vastaanottaa valtiohallinnon lähettämiä viestejä, lähettää viestejä valtion laitoksille, pyytää ja antaa valtuuksia hoitaa asioita toisen puolesta eri viranomaiskanavissa. Suomi.Fi viestisovellus on ladattavissa myös puhelimeen.
1.2. Muita viranomaispalveluja verkossa
Tämän lisäksi muitakin viranomaisasioita voi hoitaa verkossa kuten:
-
poliisi asiat (rikosilmoitus, ajanvaraus ym.)
-
postin palvelut (mm. muuttoilmoituksen voi tehdä verkossa sekä vastaanottaa omapostiin kirjeitä)
-
OmaOLO: Voit olla yhteydessä terveysalan ammattilaisiin ja saada neuvoa omien tarpeidesi ja tilanteidesi mukaan. Sinua ohjataa tarvittaessa terveydenhuollon palveluiden pariin.
-
Palkka.fi voit maksaa palkkoja ja lähettää tulorekisteri-ilmoituksia.
-
https://www.traficom.fi/fi: Ajoneuvo ja ajokorttitietojen tietojen tarkastelu, muutokset ja hakemukset
-
Lisäksi kunnilla ja hyvinvointialueilla on omia verkkopalveluja, joissa voit hoitaa asioitasi :
-
esim. Satakunnan hyvinvointialue täydentävän toimeentulotuen hakemuksen voi tehdä verkossa (https://satakunnanhyvinvointialue.fi/asiointiopas/lomakkeet/toimeentulotukihakemus/)
-
kirjaston palvelut: voit uusia lainoja, tehdä varauksia, kuunnelle e-kirjoja, katsella elokuvia (esim. Satakunnan alueen kirjatot: https://satakirjastot.finna.fi/).
-
2. Viranomaispalvelut verkossa
Seuraavassa käymme tutustumassa lähemmin muutamiin yleisimmin käytettyihin viranomaisten tarjoamiin verkkopalveluihin. Kunkin palvelun esittelyn yhteydestä löydät linkin tarkempiin ohjeisiin, josta löydät yksityiskohtaisempaa tietoa ja ohjeita kyseisen palvelun käyttöön.
2.1. Omakela
OmaKelassa voit mm. hakea etuuksia sekä tarkastella saamiasi päätöksiä sekä lähettää liitteitä ja viestejä KELAan.
Kelan ohjesivusto Omakelassa asiointiin (selaa verkkosivu alas asti, josta löydät ohjeet aiheen mukaan listattuna):
2.2. TE-Palvelut
https://toimistot.te-palvelut.fi/
Voit TE-palveluiden kautta mm. aloittaa työnhaun, käydä täydentämässä työnhakusuunnitelmaasi esim. tehtyäsi suunnitelmassa määrättyjä tehtäviä sekä lähettää yhteydenottopyynnön omalle virkailijallesi TE-palveluihin
Lisäksi työvoimaviranomaisilla on käytössä Työmarkkinatori.fi -palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/
Työmarkkinatorilta löydät nyt kootusti työelämään liittyvää tietoa ja palveluita. Voit myös selata avoimia työpaikkoja, luoda oman työnhakuprofiilin tai julkaista työpaikkailmoituksen.
TE-Palvelut ja Työmarkkinatori ohjeet:
https://ohje.te-palvelut.fi/hloasiakas/fi/omaasiointi
2.3. Omakanta
OmaKannasta näet omat terveystietosi ja reseptisi. Voit myös katsella laboratoriotuloksia, uusia reseptejä ja tehdä hoitotahdon.
Kanta.fi palvelun käytön ohjeistusta:
https://www.kanta.fi/kansalaiset
→ valitse sieltä ylavalikosta ”Ohjeet ja asiointi”, jonka kautta löydät lisää tietoa valitsemastasi aiheesta
2.4. OmaVero
https://www.vero.fi/sahkoiset-asiointipalvelut/omavero/
Omaverossa voit mm. tarkastella verohallinnolta saamiasi päätöksiä sekä kirjeitä, tehdä hakemuksia (esim. verokortti) sekä veroilmoituksia (mm. käydä tarkistamassa ja tekemässä muutoksia esitäytettyyn veroilmoitukseen), tarkastella maksamiasi veroja, maksaa veroja ym. Omaveron päätökset ja kirjeet osiosta löydät kätevästi (ks. myös tarvittaessa myös arkisto -osio) vanhat verotuspäätökset ja muut verohallinnolta saamasi kirjeet ja päätökset.
Omavero käyttöopastusta:
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/asioi-verkossa/tietoa-omaverosta/k%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/
2.5. Suomi.fi -palvelu
Suomi.fi palvelussa voit mm. valtuuttaa toisen ihmisen hoitamaan joitain asoita puolestasi. Käydä lukemassa viranomailta saamiasi kirjeitä sekä saada tarkempaa tietoa monenlaisista eri aihealueista (esim. eläkkeen hakeminen).
Suomi.fi ohjeet ja tuki:
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki
3. Lopuksi muutama vinkki viranomaisasiointiin liittyen
-
Usein saat nopeimmin ja kätevimmin yhteyden viranomaisiin lähestymällä heitä verkkoasioinnin kautta. Monissa verkkopalveluissa voit lähettää viestejä, ilmoituksia sekä yhteydenottopyyntöjä viranomaisille
-
Viranomaisposti tavoittaa sinut nopeammin verkkoasioinnin kautta
-
Usein verkossa tehtävissä viranomaisille osoitetuissa hakemuksissa on esitiedot valmiina, joten sinun täytyy vain tarkistaa ne ja kirjata puuttuvat tiedot.
-
Verkkopalveluissa viestit ja päätökset säilyvät tallessa, kun paperiset kirjeet helposti hukkuvat. Löydät jopa useita vuosia vanhoja päätöksiä ja kirjeitä verkkopalveluista, mikäli myöhemmin tarvitset niitä.
Digitaidot tutuksi kurssi Elämän Eliksiiri ry:ssä syksy 2024
1. osio: Älypuhelimen peruskäyttö (3.9.2024)
Sisällysluettelo
1.1. Kännyköiden historiaa: salkkumallista älykännyköihin
1.2. Mitä älypuhelimella voi tehdä?
1.3. Sovellukset älypuhelimen ytimessä
2.2. Tilille kirjautuminen tai tilin luominen
3.1. Yhteystietojen lisääminen ja poistaminen, soittaminen ja viestien lähettäminen ja lukeminen
1. Mikä on älypuhelin?
1.1. Kännyköiden historiaa: salkkumallista älykännyköihin
Aikanaan 80 -luvulla kännykät alkoivat yleistyä. Ne saattoivat olla aluksi salkun kokoisia, joilla pystyi ainoastaan puhumaan. Ensimmäiset kännykät maksoivat useita kymmeniätuhanisa markkoja eikä tavallisella ihmisellä ollut niihin rahaa.
Tekniikka kehittyi nopeasti eteenpäin ja puhelimet muuttuivat pian pienemmiksi. Monet meistä muistavat Nokian puhelimet. Ne olivat jo sellaisia sopivan kokoisia (taskuun mahtuvia) ja niillä pystyi soittamaan ja lähettämään viestejä. Edelleenkin on käytössä näitä vanhanmallisia peruspuhelimia, koska kaikki eivät halua uppoutua älypuhelinten maailmaan.
Uusi vallakumous tapahtui sitten, kun markkinoille ilmestyivät nämä ns. älykännykät.
Miten älykännykkä eroaa sitten tavallisesta kännykästä? Keskeinen ero on se, että älypuhelimen kautta on mahdollista olla yhteydessä internettiin. Se mahdollistaa monia asiota, joita tavallisessa puhelimessa ei ole.
Älykännyköitä valmistavat monet valmistajat: mm. Samsung, Apple, Motorola, Nokia ym.
Älykännykästä löytyy edelleen tavallisen kännykän perustoiminnot. Sillä voi soittaa ja sillä voi lähettää tekstiviestejä. Tämän lisäksi älypuhelimella pystyy tekemään monenlaista muutakin. Älykännykkä on ikäänkin taskukokoinen tietokone. Sillä voi tehdä vähän samanlaisia asioita, kuin tietokoneella. Joskin moniin asioihin kannattaa edelleen käyttää tietokonetta, sillä puhelimen pieni ruutu, pieni näppäimistö ja usein pieni sisäinen muisti luovat omat haasteensa käytettävyydelle.
1.2. Mitä älypuhelimella voi tehdä?
Älypuhelimella voi tavallisen puhelimen tapaan soittaa ja vastaanottaa puheluja sekä tekstata ja vastaanottaa tekstiviestejä. Lisäksi älypuhelimella voi käyttää monenlaisia ja moneen eri käyttötarkoitukseen suunniteltuja sovelluksia.
1.3. Sovellukset älypuhelimen ytimessä
Älypuhelimessa on valmiiksi ladattuna joitain perussovelluksia. Näitä ovat esimerkiksi selain, jonka kautta pääsee Internettin, laskin, kalenteri, kello, johon voi ajastaa myös herätyksen, sää sovellus, kamera, sovelluskauppa (Play kauppa tai Apple store) yms. Osa perussovelluksista on hyödyllisiä ja osa saattaa olla sellaisia, että niitä ei juurikaan tarvitse, riippuen käyttäjän tarpeista. Esiasennettuja sovelluksia ei voi useinkaan poistaa, mutta ne voi siirtää pois kotivalikosta halutessaan.
Älypuhelimeen voi ladata monenlaisia sovelluksia ja riippuu sitten sovelluksesta, mitä sillä voi tehdä. Iso osa sovelluksista on ilmaisia. Sitten on olemassa myös maksullisia sovelluksia.
Tässä jotain esimerkkejä saatavissa olevista sovelluksista:
-
Pelisovellukset
-
Terveyteen liittyviä sovellukset (askelmittari yms.)
-
Toimistosovellukset (kirjoitus, taulukkolaskenta, piirto ohjelmia)
-
Pankkisovellukset
-
Matkalippujen ostamiseen tarkoitetut sovellukset. Sovelluksilla voit mm. tarkastella aikatauluja, ostaa juna- ja linja-autolippuja (VR, matkahuolto, Onni bussi, Waltti = Porin joukkoliikenne sovellus)
-
Uutissovellukset (mm. eri lehtien ja YLEn sovellukset)
-
Viihdesovellukset (YLE areena, radio sovellukset, äänikirjasovellukset ja maksulliset viihde sovellukset)
-
Sosiaalisen median ja viestintään liittyvät sovellukset (Facebook, Whatsapp, Instagram, Snapshat, erilaiset sähköpostisovellukset jne.)
-
Yritysten omat kanta-asiakas sovellukseset (esim. K-ruoka sovellus, Lidlin sovellus, S-mobiili, Hesburger sovellus, Terveystalo sovellus jne.)
-
Koulujen omat sovellukset yhteydenpitoon opiskelijoiden ja vanhempien kanssa (mm. Wilma)
-
Oppimiseen liittyvät sovellukset (kielenoppiminen, soittimien opiskelu jne)
-
Erilaisiin harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin liittyvät sovellukset (mm. luonto sovellukset, musiikkisovellukset yms.)
-
Valtion ylläpitämät sovellukset (mm. 112, omaposti, suomi.fi, YLE -sovellus)
Eli, jos mietit, mitä älypuhelimella voit tehdä, niin vain taivas on rajana. Älypuhelimen käyttömahdollisuudet riippuvat sovelluksista, joita lataat puhelimeesi. Sovelluksia kehitetään ja uusia luodaan jatkuvasti.
Ei ole ihme, että ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa älylaitteiden kanssa. Älylaitteilla pelataan, viestitellään ystävien ja tuntemattomien kanssa, katsellaan viihdettä, luetaan uutisia, tehdään töitä jne.
1.4. Älylaitteiden vaarat
Kehitys ei ole pelkästään hyvä, vaan vaarana on, että ihmiset eivät enää kohtaa toisaan, vaan älylaitteet vievät kaiken ajan. Toiset ovat jopa tulleet riippuvaisiksi älylaitteistaan ja koko elämä pyörii niiden ympärillä.
Älylaitteet ovat hyviä työvälineitä moneen asiaan, mutta jos ne alkavat viemään liikaa aikaa tai hallitsemaan elämää, niin sitten laitteesta kannattaa vierottautua ja tarvittaessa hakea apua asiaan. Elämässä pitää olla riittävästi muutakin mielekästä ja sosiaalista toimintaa.
Myös tietoturva on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Älylaitteet keräävät paljon tietoa käyttäjästään, ja koska niiden avulla pääsee tekemään monenlaisia asioita, myös rikolliset pyrkivät huijaamaan ihmisiä, niin että he pääisivät käsiksi ihmisten tietoihin ja asiakastileihin.
2. Älypuhelimen käyttöönotto
Kun hankkii ensimmäisen älykännykän, niin ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä puhelimeen pitää tehdä monenlaisia asetuksia. Uuden puhelimen kanssa on aina mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä. Tässä tapauksessa valitse Ota käyttöön uutena laitteena. Älypuhelimesi opastaa sinut asennuksessa loppuun.
Toinen vaihtoehto on siirtää vanhan puhelimen tiedot uuteen. Tämä vaatii jo hieman asiantuntemusta, eikä tässä perehdytä siihen nyt tarkemmin. Tämän osion lopussa on joitain linkkejä, joista voi olla apua mikäli haluat siirtää vanhan puhelimen tiedot uuteen puhelimeesi. Tarvittaessa käänny asiantuntijan puoleen.
2.1. Internet yhteys
Käyttöönoton yhteydessä puhelin haluaa yhdistää Internettiin. Puhelin voi olla yhteydessä Internettiin kahdella tavalla. Se voi olla yhteydessä Internettiin mobiiliverkon kautta ja/tai langattoman (Wifi) verkon kautta. Mobiiliverkkoyhteys vaatii toimivan SIM kortin puhelimeen. Puhelinliittymää ostettaessa kannattaa huomioida, että on olemassa monenlaisia liittymiä. Mikäli puhelinta käyttää Internetissä pääasiassa mobiiliverkon kautta on suositeltavaa, että valitsee sellaisen liittymän, johon kiinteään maksuun kuuluu rajaton määrä dataa. Muussa tapauksessa ensimmäinen puhelinlasku voi yllättää, kun datan käytöstä laskutetaan erikseen ja jos on lataillut sovelluksia tai muuten ollut paljon yhteydessä internettiin, niin lasku voi nousta suureksi.
Toinen rinnakkainen vaihtoehto olla yhteydessä Internettiin on langattoman lähiverkon kautta (Wifi yhteys). Esimerkiksi monissa kodeissa ja julkisissa paikoissa on langattomia verkkoja saatavilla. Yksityiset verkot on suojattu salasanalla, jolloin niihin ei pääse liittymään ilman että tietää salasanan. On olemassa myös julkiseen käyttöö tarkoitettuja (Public) verkkoja, joihin pääsee liittymään ilman salasanaa.
2.2. Tilille kirjautuminen tai tilin luominen
Toimiakseen älypuhelin tarvitsee toimivan käyttäjätilin. Ellei tällaista tiliä ole koskaan itselleen luonut, se pitää luoda ennen kuin puhelinta pääsee kunnolla käyttämään. Esimerkiksi sovelluksia ei pysty lataamaan ennen kuin on luonut käyttäjätilin.
Yksi yleisimpiä tilejä on Google tili, jonka voi luoda ilmaiseksi osoiteessa google.fi ja laittaa hakukenttään gmail
• Muista että et tarvitse uutta Google-tiliä, jos sinulla jo on sellainen!
• Kirjoita haluamasi käyttäjätunnus tilillesi esim. Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..
Kyseinen tunnus on sähköpostiosoitteesi.
• HUOM! ”Ääkkösiä” tai isoja kirjaimia ei voi käyttää.
• Luo salasana -kohtaan kannattaa luoda vahva salasana, jonka muistat.
• Kohtaan Vahvista salasana kirjoitetaan sama salasana uudestaan.
• Ohjelma kysyy muutamia muitakin tietoja esim. syntymäaikasi ja
puhelinnumerosi
Kun tili on luotu ja puhelimen perusasetukset laitettu kohdalleen, voit aloittaa puhelimen käytön.
3. Puhelimen peruskäyttö
Oheisessa diaestityksessä on selvitetty älypuhelimen perukäyttöön liittyviä asioita:
https://blogit.jamk.fi/tiimiverkko/wp-content/uploads/sites/594/2020/06/Android-puhelimen-perusk%C3%A4ytt%C3%B6.pdf
Oheisesta linkistä löydät älypuhelimessa useimmiten käytetyt kuvakkeet eri toiminnoille sekä eleitä ja sanastoa, jotka on hyvä tietää älypuhelinta käytettäessä:
https://www.kuuloliitto.fi/wp-content/uploads/2021/03/Vaasan-kirjasto-2021-Kuvakkeet-alypuhelimessa.pdf
3.1. Yhteystietojen lisääminen ja poistaminen, soittaminen ja viestien lähettäminen ja lukeminen
Seuraavassa tarkastellaan yhteystietojen lisäämistä ja poistamista, puhelun soittamista ja vastaamista sekä viestien lähettämisetä ja lukemista Android puhelimella.
Valitse ensin puhelin kuvake. Alavalikossa näet vaihtoehdot: yhteystiedot, viimeiset tai äskeiset ja näppäimistö. Tarkastellaan jokaista näistä erikseen.
Yhteystiedot valikosta löydät kaikki puhelimeen tallentamasi yhteystiedot. Klikkaamalla haluamaasi nimeä, voit valita joko soittamisen tai viestin lähettämisen kyseiselle yhteystiedolle. Yhteystieto valikosta löydät myös + merkin usein oikeasta ylälaidasta. Sitä klikkaamalla voit lisätä uuden yhteystiedon puhelimesi yhteystiedot listaan. Voit valita erikseen yhteystiedon tallennuspaikan: käyttämäsi tili tai tilit (esim. Google tili), puhelimen oma sisäinen muisti tai SIM kortti. Tallennettaessa puhelinnumerot käyttäjätilille, ne on usein helpompi ottaa käyttöön myös toisella laitteella.
Mikäli haluat poistaa tallentamasi yhteystiedon, se tapahtuu myöskin yhteystiedot valikon kautta. Klikkaa yhteystietoa, jonka haluat poistaa. Tämän jälkeen klikkaa puhelimesta riippuen i-kuvaketta, … (kolme pistettä) -painiketta tai muokkaa painiketta. Etsi vaihtoehto poista yhteystieto ja vahvista poisto klikkaamalla ok tai siirrä roskakoriin.
Viimeiset tai äskeiset valikon kautta pääset näkemään puheluhistoriaasi (viimeksi soitetut ja vastaanotetut puhelut). Voit myös tätä kautta soittaa tai viestittää kätevästi esim. henkilölle, joka soitti sinulle klikkaamalla kyseisen yhteystiedon nimeä ja sieltä valitsemalla puhelin tai viestikuvakkeen. Mikäli haluat tallentaa soittajan puhelinnumeron yhteystietoihisi, se käy kätevästi myös tätä kautta, klikkaamalla kyseistä numeroa ja valitsemalla +lisää yhteystietoihin tai riiippuen puhelimesta (i) -kuvake tai … (kolme pistettä) -kuvake, jonka kautta löydät vaihtoehdon +lisää yhteystietoihin.
Näppäimistö toimii tavallisen puhelinnäppäimistön tapaan eli voit näppäillä siihen haluamasi puhelinnumeron ja painamalla vihreää luurin kuvaketta soittaa kyseiseen numeroon. Joissain puhelimissa näppämistö löytyy erillisen kuvakkeen takaa (näppäimistön kuvake).
3.2. Äänet päällä ja pois
On tärkeää, että osaat kytkeä puhelimen soitto- ja viestiäänet tarvittaessa pois päältä ja takaisin päälle. Tämä tapahtuu useimmiten pyyhkäisemällä ruudun ylhäältä alaspäin, jolloin aukeaa ylävalikko. Klikkaamalla kaiuttimen, soittokellon tai nuotin kuvaketta, voit valita äänetön tilan, värinätilan sekä äänet päällä tilan välillä. Pääset ylävalikosta pois klikkaamalla alhaalla keskellä olevaa kotipainiketta.
Ääniä voit myös säätää painamalla äänen voimakkuus näppäintä puhelimen sivusta, jolloin äänivalikko tulee hetkeksi esiin ruudulle. Klikkaamalla avautuvan äänivalikon nuottikuvaketta pääset kytkemään äänet päälle tai pois. Klikkaamalla äänivalikon … (kolme pistettä) -painiketta, pääset tekemään tarkempia säätöjä soitto- ja hälytysääniin.
3.3. Muuta hyödyllistä
Voit ottaa kuvakaappauksen puhelimen ruudusta halutessasi. Monissa Android puhelimissa tämä tapahtuu klikkaamalla puhelimen sivussa olevaa ääni alaspäin- sekä lukitusnäppäintä samanaikaisesti. Ottamasi kuva tallettuu puhelimen kuvagalleriaan.
Toinen hyödyllinen ominaisuus on näytön kierto -painike. Löydät näytön kierto painikkeen ylävalikosta pyyhkäisemällä puhelimen näyttöä ylhäältä alaspäin. Joissain puhelimissa näytön kierto painike ei näy heti vaan sinun täytyy laajentaa ylävalikkoa pyyhkäisemällä sitä ruudulla olevan vaakaviivan kohdalta uudelleen alaspäin. Etsi tämän jälkeen kuvake, jonka keskellä on lukon kuva ja ympärillä kiertyvä nuoli. Klikkaamalla tätä painiketta saat lukittua halutessasi näytön pystyasentoon tai vaihtoehtoisesti voit ottaa pystylukituksen pois päältä, jolloin voit esim. katsella kuvia ja videoita suuremmalta näytöltä kääntämällä puhelimesi vaakatasoon. Näytön kierto toimii sovelluskohtaisesti, joten kaikki sovellukset eivät suostu kääntämään näyttöä, vaikka näytön lukitus olisi pois päältä.
Voit halutessasi käyttää puhelimen kameraa suurennuslasin tapaan (esim. pakkauksen tuoteselostetta luettaessa). Tämä tapahtuu valitsemalla kamera toiminto käyttöön ja tämän jälkeen zoomamalla (katso tarkemmin linkki ja sieltä toiselta sivulta suurenna ja pienennä: https://www.kuuloliitto.fi/wp-content/uploads/2021/03/Vaasan-kirjasto-2021-Kuvakkeet-alypuhelimessa.pdf) kameraa, niin että esim. saat haluamasi tekstin näkyviin. Mikäli tämä osoittautuu hankalaksi, voit tavalliseen tapaan ottaa ensin kuvan kohteesta ja tämän jälkeen tarkastella kuvaa puhelimen galleriasta ja sieltä kuvaa zoomaamalla saat yksityiskohdat paremmin näkyviin.
Monissa älypuhelimissa on mukana myös taskulamppu, jonka löydät ylävalikosta pyyhkäisemällä näyttöä ylhäältä alaspäin. Etsi sieltä taskulampun kuvake, jota klikkaamalla saat puhelimen takana olevan lampun kytkettyä päälle ja pois.
4. Lisätietoa aiheesta:
Oheisten linkkien kautta löydät monenlaista hyödyllistä lisätietoa älylaitteen käytön itseopiskelun tueksi:
Linkki videoon, jossa käydään läpi älypuhelimen peruskäyttöön liittyviä asioita selkeästi ja kansantajuisesti:
https://panopto.jamk.fi/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=5a1913c3-3aa9-41df-8d0a-abcf00ac6c1f
Ylen digitreenit sivusto, josta löydät lisää tietoa monenlaisista teemoista liittyen älylaitteiden käyttöön
https://yle.fi/aihe/digitreenit/puhelin-ja-tabletti
sekä monenlaisiin muihinkin Digiasioihin liittyen:
https://yle.fi/aihe/digitreenit
ATK -seniorit Digiaskeleet youtube kanava, jolle on koottu monenlaisia lyhyitä opetusvideoita älypuhelimen peruskäyttöön liittyen:
www.youtube.com/@atksenioritmukanetti/videos
Tiimeverkko -hankkeen materiaalipankki, josta löydät perustietoa sekää syventävää tietoa erilaisista aihe-alueista älylaitteiden sekä tietokoneen käyttöön liittyen:
https://blogit.jamk.fi/tiimiverkko/materiaalipankki/etavalmennus-ja-kuntoutus/